Zpravodaj Hnědé uhlí 2014, 54(2)

Ervěnický koridor - zakládání a konsolidace sypaného zemního tělesa za proměnlivých stabilitních podmínek v dobývacích prostorech lomů Jan Šverma a velkolomu Čs. armády - I. část

Ing. Evžen Pichler, CSc., Ing. Jaromír Fultner, Ing. Petr Valvoda

První část tohoto dvoudílného článku má sedm kapitol, ve kterých je uvedena problematika a důvody výstavby "Ervěnického koridoru" (EK = EC v anglickém jazyce) ve formě zemního výsypkového tělesa o mocnosti přes 130 m a délce cca 5 000 m. Koridor byl v letech 1957-1984 vybudován báňským způsobem z jílovité nehutněné sypaniny a jeho hlavní význam spočívá v silničním a železničním propojení průmyslových aglomerací měst Mostu a Chomutova. Na jeho temeni byly v letech 1981-1984 zprovozněny důležité komunikační přeložky: železnice Most-Chomutov, silnice I/13 a dále potrubní přeložka řeky Bíliny. V prvních dvou kapitolách jsou uvedeny důvody vzniku EK a jeho význam z hlediska báňského a komunikačního. Kapitoly 3 a 4 analyzují základní podmínky stavby vysokých výsypek, uplatňovaných při budování koridoru. Kapitoly 5 a 6 pojednávají o fyzikálně-mechanických vlastnostech hornin, založených do výsypkových etáží. 7. kapitola první části příspěvku předkládá výsledky úvodních měření sedání tělesa EK.

Klíčová slova: báňské řešení, monitoring stability, odvodnění, sedání výsypky, smyková pevnost, technologie zakládání

The corridor of Ervěnice (EC - Seestadt corridor). The construction and consolidation of the earth dump body in variable stability conditions in the mining areas of the quarries "Jan Šverma" and "Czech Army" - Part I

The first part of this two-part´s article has seven chapters, describing the reasons for the design and construction of the "Ervěnice corridor" (EC or EK in the Czech language) - of the earth dump body with the height over 130 m and the length of approximately 5 000 m. The corridor was built by the mining way from the non-compressed clay in the years 1957-1984 and its main significance lies in the road and railway connection between industrial agglomeration and the cities Most and Chomutov. In the years 1981-1984, the important links were localised on its top: the railroad Most-Chomutov, road I/13, and then pipe bypass of the Bílina River. The first two chapters indicate the reasons for the design of the EC and its importance for mining and transport links. The chapters 3 and 4 analyse the basic conditions the high dump construction applied in the building of corridor. The chapters 5 and 6 describe the physico-mechanical properties of the rocks used in the individual dump levels. The last chapter 7 presents the results of the initial measurement of the housing settlement.

Keywords: mining way, stability monitoring, drainage, dump settlement, shear strength, construction technology

Zveřejněno: 1. červen 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pichler, E., Fultner, J., & Valvoda, P. (2014). Ervěnický koridor - zakládání a konsolidace sypaného zemního tělesa za proměnlivých stabilitních podmínek v dobývacích prostorech lomů Jan Šverma a velkolomu Čs. armády - I. část. Zpravodaj Hnědé uhlí54(2), 
Stáhnout citaci